Ekologia od najmłodszych lat

Ekologia od najmłodszych lat
Ekologia od najmłodszych lat

Jak kupować i produkować mniej zabawek? Do czego użyć kartonowych pudełek, tektury, rolek po papierze? Czy temat ekologii zaciekawi dzieci w wieku poniemowlęcym? W jaki sposób uczyć małe dzieci szacunku do przyrody?

Ekologiczne wychowanie dzieci w wieku 1–3 lat

Wiek poniemowlęcy (od 1 do 3 roku życia) uważa się za jeden z najważniejszych etapów rozwoju młodego człowieka. To właśnie wtedy dziecko nabywa nowych umiejętności, poznaje świat poprzez doświadczanie, a jego umysł chłonie nowe informacje jak ,,gąbka”. Pracując z kameralną, czteroosobową grupą małych dzieci w domowym zaciszu, wiem, że mogę z nimi poruszyć takie tematy jak pory roku, ciało ludzkie, kosmos, kontynenty czy ekologię.

W tym ostatnim zagadnieniu zawieram nie tylko codzienną segregację śmieci, w której maluchy pomagają, ale także szacunek do przyrody. Wraz z moimi podopiecznymi obserwujemy owady, ptaki, wiewiórki, kwiaty, drzewa, poznając przy tym ich nazwy. Ponadto sadzimy i siejemy rośliny, które później podlewamy i obserwujemy ich wzrost. Jesienią, kiedy liście spadają z drzew, (oprócz tego, że wykorzystujemy je do prac plastycznych i zabaw), rozmawiamy o tym, że nie musimy wszystkiego zamiatać i wyrzucać, ale część z nich możemy zostawić dzikim zwierzętom. Pamiętam sytuację, kiedy podczas spaceru i zbierania liści, mój 3letni podopieczny powiedział z troską: ,,Hej, zostawcie trochę liści dla jeży”. To przykład na to, w jaki sposób dzieci naśladują rodziców, opiekunów, jak szybko zapamiętują nowe informacje i tylko od nas zależy czy będą szanowały przyrodę, a nawet planetę.

Zabawki z natury i drugie życie przedmiotów

Naturalne materiały (kwiaty, szyszki, liście, kamienie, korę drzew, kasztany) wykorzystujemy między innymi do ścieżki sensorycznej, makiety lasu, prac plastycznych. W swojej pracy używam również przedmiotów z recyklingu, np. kartonowych pudełek, rolek po papierze, wypełniaczy do paczek, które dostają drugie życie, stając się zabawką lub dodatkiem do zabawy.

Jak uczyć dzieci ekologii przez zabawę?

Temat ekologii poruszałam szerzej, prowadząc zajęcia z dziećmi. Poznawaliśmy kolory pojemników do segregacji śmieci, dopasowując do nich rodzaj materiału, z którego są wykonane. ,,Sprzątaliśmy” ocean, zbierając śmieci umieszczone na przygotowanej przeze mnie makiecie plaży. Dzieci poznały też proste hasła, takie jak: ,,zabierz własną torbę na zakupy”, ,,sadź drzewa”, ,,segreguj śmieci”, ,,obierki przeznacz na kompost”, ,,korzystaj z własnej butelki na wodę”, które przygotowałam dla nich w formie obrazkowej. Wspólnie stworzyliśmy ekologiczny plakat z takich właśnie obrazków, który powiesiliśmy na ścianie, a dzieci chętnie go oglądały i opowiadały o tym, jak dbać o przyrodę. To tylko kilka przykładów naszych zabaw dotyczących ekologii. Prowadzenie takich aktywności w żaden sposób nie ,,obciąża dzieci”, wręcz przeciwnie, jest dla nich wspaniałą zabawą, podczas której poznają codzienne nawyki i uczą się dbania o środowisko. Te niewielkie działania pielęgnowane od najmłodszych lat mogą sprawić, że dzieci w wieku dorosłym będą traktować z szacunkiem naszą planetę.

autorka artykułu: Kinga – opiekunka dzieci do lat 3

Małe działania, wielki wpływ – ekologia zaczyna się w dzieciństwie

TagI:

Komentarze są wyłączone

Ostatnio komentowane

Brak komentarzy do wyświetlenia.